- De onrust van vorig jaar heeft geleid tot een reeks maatregelen van het managementteam.
- De nieuwe opleidingsmanager Jolling Lodema wil vooral ‘de rust terugbrengen’.
Na een roerig beginjaar lijkt de opleiding social work nu op koers te zijn. Het afgelopen jaar was grote onrust onder de docenten ontstaan. Er waren veel vragen, het managementteam zou onvoldoende communiceren en er zou onredelijk gesnoeid zijn in het aantal docent belasting uren (dbu’s), waardoor de werkdruk van docenten sterk was gestegen. Het managementteam van het domein heeft de betrokken docenten inmiddels financieel gecompenseerd en het programma van het eerste jaar social work aangepast.
De nieuwe opleidingsmanager, Jolling Lodema, spreekt van ‘een meer gebalanceerd programma’. Deelraadvoorzitter Frank Joustra benadrukt dat het programma mede is aangepast ‘om het beter aan te laten sluiten bij de werkbelasting’. Joustra: ‘We zijn vorig jaar gestart met een heel ambitieus programma maar er zijn grenzen aan het budget, zoals we het afgelopen jaar hebben gemerkt. Zo zijn de problemen rond de dbu-systematiek ontstaan. De financiëele mogelijkheden zijn beperkt en dus is er gekozen voor sleutelen aan het programma.’ Joustra is tevreden over compensatie: ‘We hebben bereikt wat we wilden bereiken. Samen met de aanpassing van het programma lijken de problemen daarmee voorlopig opgelost – maar we moeten waken dat we de komende jaren niet in dezelfde problemen terechtkomen. Daarom hebben we met het MT afgesproken dat we gezamenlijk naar de dbu-systematiek bij social work gaan kijken, om daarover voor de komende jaren overeenstemming te bereiken.’
Is daarmee de kou uit de lucht? Joustra: ‘Het blijft spannend. We gaan het tweede jaar in, dat is helemaal nieuw, maar gelukkig is de organisatie ondertussen wel “geland” met één manager voor de opleiding social work en de terugkeer van de coördinatoren. Het MT wilde daarvan af maar wij hebben altijd benadrukt dat zo’n grote opleiding niet zonder die “tussenlaag” kan.’
Lodema denkt dat er met dat besluit in principe ‘niks mis’ was maar ‘er gebeurde gewoon te veel tegelijkertijd. De teams werden te veel aan hun lot overgelaten en in de hectiek hebben ze de goede weg niet gevonden. De terugkeer van een coördinatieteam zorgt voor een heldere structuur. De coördinatoren zijn er voor de organisatie van het onderwijs. De teams voor de verbinding met de student, voor de persoonlijke ontwikkeling, de zorg voor elkaar.’
Wat ziet hij als de uitdaging voor dit schooljaar? ‘Ik denk vooral: de rust terugbrengen. En we starten nu met het tweede jaar, waarbij de studenten kunnen kiezen uit drie profielen. Die profielen liggen grotendeels vast, maar ondertussen moeten we nadenken over de invulling van het derde en vierde jaar. Het is een hele uitdaging. Maar het mooie aan het onderwijs is: elk jaar is er weer een mogelijkheid om het verder te verbeteren.’ (MH)