Het zal niemand zijn ontgaan, maar sinds we een nieuw bestuurscollege hebben, zijn we voor de verandering ook weer een nieuwe koers gaan varen. Zolang deze koers echter – en dat heb ik op deze plek regelmatig geventileerd – nog steeds niet is gebaseerd op een weldoordachte onderwijskundige visie, maar vooral wordt weggezet vanuit een marktgericht rendementsdenken (terugdringen van uitval), dan is dit beleid vergelijkbaar met duurzaamheid uit een pakje, zoals Unilever dat tegenwoordig op de markt brengt.
Mark Boiten is onder andere ingehuurd om ons enthousiast te maken voor het zogenaamde gepersonaliseerd leren, een nieuwe hype in onderwijsland. Hij wenst ons daarbij veel lef toe en vindt dat je als docent vooral moet verbinden en daarvoor de nodige speelruimte moet realiseren. Tot zover kan ik hem goed volgen. Maar hij is mij helemaal kwijt, wanneer hij meent dat wij eigenlijk geen verandering aan willen gaan. Wij zijn de vastgeroeste en traditioneel ingestelde docenten die maar blijven zeuren en klagen over de werkdruk, toetsregimes of over onze rigide kostenplaatsensystematiek. En als klap op de vuurpijl: ‘We hebben het zelf zo bedacht en gemaakt, vaak vanuit de behoefte aan zekerheid.’
Waar haalt hij het lef vandaan om te zeggen dat deze koers wordt tegengehouden door onwillige collega’s? Zijn het juist niet deze ‘meestribbelende’, maar kritisch-constructieve opleidingsdocenten, die met hun poten in de klei staan en hun uiterste best doen om juist niet met alle winden van de onderwijsvernieuwingen mee te waaien?
Vraagt hij zich dan niet af waarom de Calo twee topopleidingen in haar gelederen heeft en weinig uitval kent? Dat zij decennia lang oog heeft voor subjectivering en verschillen? Gaandeweg zag de Calo in, dat goed opleidingsonderwijs op maat juist betekent dat niet de student alleen centraal gesteld moet worden in deze hyper geïndividualiseerde samenleving, maar ook het samenwerkend- en omgevingsgericht leren een voorname plek moet hebben.
Op de Calo durven we anders te denken dan Mark. En er zullen vast meer opleidingen zijn die zich niet herkennen in zijn kritiek op docenten. Neem ons voortaan serieus als professionals en zie ons – zoals je dat nota bene ook zelf uitspreekt – als de eigenaar van onze opleiding.
Herman Verveld
is docent sociale wetenschappen aan de calo
I loved as much as you’ll receive carried out right here.
The sketch is attractive, your authored subject matter stylish.
nonetheless, you command get bought an edginess over that you wish be delivering the following.
unwell unquestionably come further formerly again since exactly the same nearly very often inside case you shield this hike.
It is appropriate time to make some plans for the future and it is time to
be happy. I’ve learn this post and if I could I want to recommend you
some fascinating issues or advice. Maybe you can write
subsequent articles relating to this article.
I desire to read even more issues approximately it!
I need to to thank you for this great read!! I absolutely loved every bit of it.
I have got you saved as a favorite to look at new stuff you
post…
I am regular reader, how are you everybody?
This paragraph posted at this site is in fact pleasant.
Way cool! Some very valid points! I appreciate you writing this article and also the rest of the website is extremely good.